Friday, July 12, 2013

Teen Of Dignity. (I)

بسم الله الرحمن الرحيم

In the name of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful.

Alhamdulillah, masih lagi Dia memberikan kita nikmat untuk hidup di bulan yang mulia ini dalam Iman & Islam. Hari ini, 2 Ramadhan. Allah beri kita peluang untuk hidup hari ini untuk kita berubah. Menjadi seorang yang lebih baik dari semalam. Untuk memohon keampunan atas dosa semalam. Untuk kita meningkat dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi. Moga kita tak lupa apa tujuan kita di sini. :)

First of all,
Maaf atas penangguhan post ini atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan dan juga ku'futur'an diri ini. T.T

Alhamdulillah.
Lebih seminggu berlalu.
29-30 Jun 2013.
TeenAce 2013.
Dewan Kristal, TM Convention Centre, Bangsar.

Dua hari. Satu malam. Penuh pengisian. Penuh ibrah.

Sabtu. 29 Jun 2013.

Bermula dengan ucaptama daripada Hilal Asyraf (Remaja Harapan Ummah)

Hari esok ditentukan oleh hari ini.
Fitrah perubahan bermula dengan berdikit-dikit. Yang palig penting ialah istiqamah. Istiqamah ni lah yang susah, so macam mana nak istiqamah? Istiqamah memerlukan perancangan dan matlamat. Matlamat kena jelas. "Untuk apa aku berubah." 
Faktor penting untuk istiqamah ialah rakan-rakan. Bila kita sedang berubah dan dikelilingi oleh rakan-rakan yang baik, kita akan rasa malu nak buat jahat. Betapa pentingnya berada bersama rakan-rakan yang baik di sekeliling kita. 

Tentang penerimaan orang sekeliling / dai'e terhadap mereka yang ingin berubah. Kisah seorang pemuda yang telah membunuh 99 orang. 

"Pada zaman dahulu, ada seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang. Dia ingin menjumpai pendeta untuk meminta fatwa supaya dia dapat bertaubat dari dosanya. Ketika bertemu dengannya, dia pun menerangkan bahwa dia telah membunuh 99 orang dan bertanya padanya apakah dia masih mempunyai peluang untuk bertaubat. Pendeta dengan tegas mengatakan dia tidak bisa bertaubat karena dosanya terlalu banyak. Lelaki itu mejadi marah dan langsung membunuh pendeta itu, menjadikannya mangsa yang ke seratus.

Dia masih ingin bertaubat dan terus mencari kalau-kalau ada ulama yang bisa membantunya. Akhirnya dia berjumpa dengan seorang ulama. Dia menceritakan bahwa dia telah membunuh seratus orang dan bertanya apakah Allah masih menerima taubatnya. Ulama itu menerangkan dia masih mempunyai harapan untuk bertaubat. Seterusnya dia menyuruh lelaki itu pergi ke sebuah negeri di mana terdapat sekumpulan ‘abid (orang beribadat). Apabila sampai di sana nanti, ulama itu menyuruhnya tinggal di sana dan beribadat bersama mereka. Ulama itu melarangnya pulang ke negeri asalnya yang penuh dengan kemaksiatan.

Lelaki itu mengucapkan terima kasih lalu pergi menuju negeri yang diterangkan oleh ulama tadi. Baru saja sampai setengah perjalanan, dia jatuh sakit lalu meninggal dunia.

Ketika itu terjadilah perdebatan antara dua malaikat, yaitu Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab. Malaikat Rahmat ingin membawa roh lelaki itu ke syurga karena pendapat dia adalah orang tersebut adalah baik lantaran niatnya untuk bertaubat, sementara Malaikat Azab mengatakan dia mati dalam keadaan su'ul khatimah karena dia telah membunuh seratus orang dan masih belum mempunyai amal kebajikan sedikitpun. Mereka saling berebutan dan tidak dapat memutuskan keadaan lelaki itu.

Allah kemudian mengantar seorang malaikat lain berupa manusia untuk mengadili perdebatan mereka berdua. Dia menyuruh malaikat itu mengukur jarak tempat kejadian itu dengan kedua-dua tempat, adakah tempat kejadian itu lebih dekat dengan tempat kebajikan yang akan dituju atau lebih dekat dengan tempat asalnya yang buruk?. Sekiranya jaraknya lebih dekat dengan tempat kebajikan, dia milik Malaikat Rahmat. Sebaliknya apabila jaraknya lebih dekat dengan tempat asalnya, dia milik Malaikat Azab. Setelah diukur, didapati jarak ke negeri kebajikan melebihi ukuran sejengkal saja. Lalu roh lelaki itu terus diambil oleh Malaikat Rahmat. Lelaki itu akhirnya mendapat pengampunan Allah."

Banyak ibrah tentang perubahan yang kita boleh ambil dari kisah ini. Antaranya ialah : Pertama, jangan lah kita menjadi pendeta yang pertama yang ditemui pemuda itu. Melunturkan semangat untuk pemuda tersebut berubah sedangkan Rahmat Allah itu terlalu luas. Kedua, jika ingin berubah ke arah kebaikan, teruskan. Jangan sesekali toleh ke belakang. Biar kita mati dalam usaha untuk berubah.

*Mungkin banyak point yang terlepas atas kelewatan diri ini :( *

Seterusnya selepas minum pagi, Kuliah Umum 1 oleh Amin Idris (Magnet Diri Remaja Luar Biasa)

Siapa anda sekarang adalah apa yang anda buat dulu. Bagaimana anda akan datang adalah apa yg anda lakukan sekarang.
Remaja yang success ada matlamat. Tadi cerita pasal berubah. Nak berubah kena ada matlamat yang jelas. So, macam mana matlamat itu sebenarnya.
The Power of Goals. (Kuasa Matlamat)
Matlamat yang JELAS akan menghasilkan tindakan yang JELAS.
Matlamat yang BESAR, usaha akan jadi BESAR. Bila kita cerita matlamat kita pada orang lain, tapi tak ada seorang pun yang cakap kita gila, So your dream are not big enough.
Matlamat yang kecil akan dipandang remeh.
Matlamat yang JAUH, langkah kita pun akan menjadi JAUH.

Macam mana nak TAHU apa yang kita MAHU = IMAGINASI. Dare to dream. jangan hadkan matlamat anda. Matlamat haruslah Specific, Measureable, Action (Boleh dilakukan), Relevant (tidak bercanggah dengan agama & undang2) dan Time frame (tetapkan bila ingin dicapai). [SMART]

Hot Tips untuk berubah :
# Belajar dari keGAGALan 
# Jangan putus asa (kerana matlamat yang besar itu, jalannya tak mudah. Sukar dan panjang)
# Berubah sekarang ! (Tingkatkan Ilmu & kemahiran)

"When you have a clear vision, you don't even have time to breakfast."-Bill Gates

"When the vision is clear, the action gets easier."-Amin Idris

Next, Kuliah Umum 2 oleh Ust. Hasrizal A. Jamil (Remaja Kahfi Era Salafussoleh)


pic : LangitIlahi


*Just random points. Tak tersusun. Maaf.*

Muda itu satu kelebihan. Kelebihan itu untuk diisi bukan untuk dipersiakan.
Berubah, berhenti memberi alasan & ber'kalau'. Azam & tawakal.
Anak muda mesti ada kedegilan ke jalan yang benar. Jangan mudah ubah pendirian. 
"Bersabar dengan apa yang kita tak suka (sekarang) untuk dapat apa yang kita suka (akan datang)." 

Just do it !

Syabab perlu ada "Kebijaksanaan orang tua dalam semangat orang muda."

After zohor, Forum "Teen of Dignity Leading Society" Remaja berjati diri peneraju Komuniti.
Oleh : Moderator - Aishah Shakirah. Panelists - Adibah Awang, Anwar Hadi, IM Asyraf.


Pic : LangitIlahi



*Just random points. Tak tersusun. Maaf.*

Make something that you want to see. Make something that can contribute to society. Try to make a gift to everyone. Try to find you potential & develop it. Because potential ni yang selalu kita boleh sumbangkan kepada masyarakat. Potential is something that you enjoy to do it. Your passion.

Be the change that you want to see in this world. If you want the world to be like 'something', you must be the first person who did it. Because teen nowadays is direct reflection to the next generation. 
"Nak lihat umat akan datang, lihat pemuda sekarang."

Remaja, waktu mencari identiti diri.
Duduklah dalam bidang apa sekali pun, pastikan anda memberi sumbangan kepada agama anda.
Berdampinglah dengan orang yang bila kita melihat dia, kita takut pada Allah.
Jadilah pemuda yang matang.
Selalu istikharah. InshaaAllah, Allah akan sentiasa memandu hidup kita. "Takkan rugi mereka yang istikharah."

Surah As-Saff, ayat 2-3 : "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. "
Ayat ini bukan untuk kita stop dakwah. Ayat ini sebenarnya bukti Dia sayang pada kita. Dia tak nak kita lakukan perkara yang kita dah tahu itu salah. Allah nak ingatkan kita tentang azab & murka-Nya.

Antara cara untuk tidak mahu timbul riyak dalam hati bila kita lakukan kebaikan terutama kebaikan yang orang lain boleh nampak ; Sentiasa perbaharui niat & buat sampai istiqamah.

Buat sesuatu biarkan salah kerana pengalaman & kesalahan akan menjadi pengajaran, seterusnya menjadikan kita pada hari ini.

After Asar : Sesi media. Tak involved sangat :D

After Isyak : Bacaan ayat Quran (Surah Ar-rahman) oleh Fatih Seferagic, Persembahan oleh Azhar Hilmi, Ameen Misran, Rabbani.

Azhar Hilmi ni artis LI. hehe. Anda semua pandai2lah cari on YouTube :D

Ameen Misran punya poem selalu menusuk sampai ke jantung. Ngeh. Tak boleh nak hiperbola lagi. -.-"
Tapi memang penuh bermakna.

Rabbani mempersembahkan empat lagu ; Muhammad Ya Habibi, Insan, Intifada & Teman Sejati. Semua lagu lama. :) Rindu pulak suara Ust. Asri. :') *Al-fatihah*

Sharing by Fatih Seferagic
Bermula dengan menasyidkan sebuah lagu. "Ghuraba' " :)
As we know that Fatih ni hafiz & suara awesome. Subhanallah.
Beliau cerita kisah hidup dan conclusion yang saya dapat ialah tak rugi ikut cakap parents, sebab mereka memang nak yang terbaik untuk kita. Takkan mereka nak suruh kita buat perkara yang sia-sia. 
Bermula dari kecil Fatih disuruh oleh ibunya menghadiri kelas Quran. 
Okay, beliau ni sangat anak mak (kot) sebab most apa yang beliau kata mesti ada "my mother....."
Nampak di situ, Redha Allah terletak pada kedua ibu bapa. :)

Jadilah anak yang baik dan ibu yang awesome dapat didik anak jadi macam ni. ^^

Tomorrow never die. Sunday. 30 Jun 2013.


--------------------------------To be continued----------------------------
Bersambung di ----- Teen Of Dignity II

*korang pun dah penat kan hadam post panjang2 ni*
Zzzzzzzzzzzzz
Ok, Salam 3 Ramadhan. Moga lebih bertambah ibadah. :)


Dr.HM

2 comments:

nufa said...

hehe..xpenat pun. nanti sambung part 2 taw. teruja nk tw sbb xberkesempatan pg.sobsobs..

Asilah Wan Mohd Badruddin said...

a'ah betul2 kak mai tak penat pun.sbb manusia ni fitrahnya sukakan kebaikan.selagi benda tu baik x jdi penat pun.bestnya kak mai dpt pergi.suka part yg dream tu.sbb diri ni masih banyk yg perlu dicapai.rasa bersemangat pula. ^-^