Saturday, February 9, 2013

First year. First sem.

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful.

Alright, 
First, I would like to open the story that was closed a long time ago.
(terabur gila english.whatever)
Cerita dah basi.
Boooo.

*ada aku kisah?!*

Okay,
Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.
I just finished my first semester of medical school.
(baru first wehh)
So, 11 semester left.
 baru boleh kahwin. eheh (out of topic)

First semester penuh dengan 
air mata
senyum
ketawa
(tengok, mana ranking first)
But, all this tak dapat nak bayar pengalaman yang sangat berharga.

First Semester.
Adaptation phase.
Budak baru belajar.
Memang merangkak-rangkak lah.
Memang rasa mula dari bawahnye.

Mid Sem Exam,
Fail.
Nanges.
T,T
Memang diri ni jelah yang tahu sakitnya.
Tapi, Allah kan ada.
Dia bagi ujian ni awal sebab tak nak aku lalai.
Biar aku sedar, kalau nak berjaya kena usaha lebih lagi.
Usaha lebih.
Doa lebih.
Ibadah lebih.
Perkara lagho tinggalkan.

My lovely mentor always said :
"Awak bukan tak boleh,
awak boleh.
Awak bukan tak pandai,
kalau tak pandai awak takde kat sini.
Just find your right study style.
Don't just study hard, more important is study smart."

Okay doctor :')

itu pasal study.
dan itu baru midsem.
end sem. tawakal banyak2.

---------------------------------

First year. First sem.

Banyak sangat terlibat dengan aktiviti.
Eh, banyak ke?
Banyak lah. Daripada orang lain.
Seriously, semua program ada muka ni.
*tak reti duduk diam ok*

Letih
Penat
tapi, BEST.
Sebab orang lain tak dapat apa yang anda dapat.

Masuk
Road relay.
Rela je ni. Bukan dipaksa.
Mula2 macam, ok road relay je punnnn.
Rupanya, practice tough gila wa cakap luu.
Game harapan FMeD lah katekan.
Atlet harapan. 
(mereka bukan saya)
Diorang semua hebat2. seriously.

But 
respect sangat akak2 yang tak pernah berhenti bagi semangat.

aku pernah kata : "akak, saya tak boleh."
akak X : "macam mana awak dah kate awak tak boleh. kita usaha lagi kan?"

aku pernah kata : "akak, kenapa saya kat sini?"
akak Y : "sebab Allah yang letak awak kat sini. Mesti ada sebab Dia nak awak belajar."

Ok, nanges.

Setiap kali latihan.
Setiap kali tu mulut aku nak kata give up.
Tapi tak sempat nak give up, friends and seniors akan 'bebel' (nasihat lah).
thanks.
and I learnt something from that :')


FMeD team.
First year.


Satu lagi.
Debat Piala NC.
Lol
apa aku buat ni?
Serius seumur hidup tak pernah masuk benda ni.
Entah ada bakat ke tak.

Cuba. Try. Test.
Mencari pengalaman.

Latihan tough.
Arghh!
Tapi pengalaman mahal.
3 hari bertanding.
thanks a lot to team mates.
Walaupun tak berapa nak kenal 2 jejaka tu.
But, Alhamdulillah we did well.
Masuk suku akhir and kalah dengan team FPSK A (Kami B) yang hebat.
*kalah dengan juara tu ;)

my team mates


All the FPSK debaters.


---------------------------

Begitulah tamatnya alkisah my first semester.
Hopefully, 
Next sem will be much better :)

Most important in medical school
Never try to study last minutes.
Study constantly.

Ingatkan lah saya lagi lagi dan lagi supaya study.
Ingatkan setiap masa pun tak apa.
jangan lupa ingatkan saya kat Allah juga.

Tapi, study study juga.
Jangan sampai lupa tanggungjawab lain. 
:)

It's hard, tough and hectic life.
But I can do it!

sincerely, 
dari hati ke hati
Dr.HumairaMahpa

No comments: